Regulamin świadczenia usług przewozu osób przez spółkę
TRANS-USŁUGI Połeć spółka jawna w Gorlicach
§ 1. POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
Niniejszy Regulamin przewozów sporządzono w oparciu o art. 4 ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (tekst jednolity Dz.U. z 2012r. poz. 1173 z późn. zm.). Regulamin określa warunki obsługi podróżnych, odprawy oraz przewozu osób i rzeczy autobusami przewoźnika Trans-Usługi Połeć spółka jawna z siedzibą w Gorlicach.
- Użyte w Regulaminie określenia należy rozumieć następująco:
a) przewoźnik - spółka Trans-Usługi Połeć spółka jawna z siedzibą w Gorlicach: Gorlice ul. Węgierska 29, 38-300 Gorlice;
b) pasażer - osoba fizyczna korzystająca z usług przewozowych autobusami przewoźnika;
c) umowa przewozu - umowa zawierana pomiędzy przewoźnikiem a pasażerem, w której przewoźnik zobowiązuje się do przewiezienia pasażera (w zakresie działalności przedsiębiorstwa), a pasażer zobowiązuje się do zapłaty za przejazd ustalonej ceny;
d) bilet - pojęcie to rozumie się jako bilet jednorazowy oraz bilet elektroniczny;
e) bilet jednorazowy - dokument uprawniający do jednokrotnego przejazdu na podanej trasie, w określonym terminie i za ustaloną cenę;
f) bilet elektroniczny - dokument potwierdzający zawarcie umowy przewozu za pośrednictwem serwisów internetowych, na których jest prowadzona przedsprzedaż biletów na kursy realizowane przez przewoźnika, uprawniający pasażera do jednokrotnego przejazdu autobusem przewoźnika na określonej trasie, w określonym terminie i za ustaloną cenę; dokument ten przyjmuje formę wydruku z w/w serwisów internetowych zawierającego unikalny numer rezerwacji oraz dane osobowe pasażera, dokładne oznaczenie trasy, godziny odjazdu autobusu oraz ceny przewozu;
g) kurs - połączenie między pierwszym i ostatnim przystankiem na linii, w jednym kierunku;
h) linia - połączenia autobusowe wykonywane przez przewoźnika na określonej trasie;
i) bagaż - pojęcie to rozumie się jako bagaż podręczny oraz bagaż dodatkowy;
j) bagaż podręczny - rzeczy wniesione przez pasażera do autobusu;
k) bagaż dodatkowy - rzeczy nie będące bagażem podręcznym, umieszczone przez pasażera w luku bagażowym autobusu lub w miejscu wskazanym przez kierowcę autobusu;
l) dokumenty uprawniające do przewozu - bilet, dokumenty poświadczające tożsamość pasażera oraz inne, określone przez obowiązujące przepisy prawa lub niniejszy Regulamin, dokumenty zezwalające pasażerowi na korzystanie z uprawnień do bezpłatnego albo ulgowego przejazdu;
m) rozkład jazdy - publikacja zawierające podstawowe informacje o liniach realizowanych przez przewoźnika oraz terminach i miejscach odjazdu autobusów przewoźnika;
n) przedsprzedaż - nabycie biletu przed momentem podstawienia autobusu przewoźnika na początkowy przystanek danego kursu; przedsprzedaż realizowana jest przez punkty sprzedaży biletów oraz za pośrednictwem serwisów internetowych.
3. Niniejszy Regulamin świadczenia usług przewozowych jak również Rozkład jazdy są podawane do wiadomości publicznej poprzez umieszczenie ich w serwisie internetowym www.trans-uslugi.pl (zakładka Regulamin oraz Rozkład jazdy).
§ 2.ZAWARCIE UMOWY PRZEWOZU
- Dokonanie nabycia biletu przewoźnika oznacza zawarcie umowy przewozu oraz akceptację postanowień niniejszego Regulaminu.
- Przewoźnik obowiązany jest do zawarcia umowy przewozu w zakresie wynikającym z podanego do publicznej wiadomości rozkładu jazdy.
- Przewoźnik jest zwolniony z obowiązku przewozu, jak również ma prawo nie dopuścić do przewozu lub usunąć z autobusu pasażera, jeżeli:
a) pasażer nie stosuje się do Regulaminu lub przepisów przewozowych;
b) pasażer znajduje się w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub środków odurzających (np. narkotyków);
c) pasażer znajduje się w stanie wskazującym, iż jest chory, a skutki tej choroby mogą zagrażać współpasażerom;
d) pasażer zachowuje się w sposób uciążliwy dla współpasażerów lub zagrażający bezpieczeństwu podróży;
e) pasażer odmawia zapłacenia należności za przewóz lub okazania dokumentów uprawniających do przewozu poświadczających zawarcie umowy przewozu;
f) zachodzą okoliczności uniemożliwiające przewóz, których przewoźnik nie mógł uniknąć ani zapobiec.
- Skorzystanie przez przewoźnika z uprawnień, o których mowa w ust. 3 nie uprawnia pasażera do żądania z tego tytułu jakiegokolwiek odszkodowania.
- Przewoźnik ma prawo odmówić zawarcia umowy przewozu oraz zatrzymać bilet osoby, która weszła w jego posiadanie z naruszeniem prawa lub która nie jest w stanie wykazać, iż jest osobą, której dane osobowe zostały wpisane na bilecie elektronicznym.
- Na czas przejazdu przewoźnika zastępuje kierowca autobusu.
§ 3.BILETY
- Pasażerowie z biletem zakupionym w przedsprzedaży mają pierwszeństwo w zajmowaniu miejsc w autobusie z zastrzeżeniem § 3 ust. 2 niniejszego Regulaminu. Pasażerowie ci są zobowiązani zajmować miejsca wskazane przez kierowcę autobusu.
- Pierwszeństwo obowiązuje jedynie na początkowym przystanku danej linii.
- Pasażerowie, którzy wykupili bilety w przedsprzedaży winni zgłosić się do kierowcy autobusu najpóźniej 15 min przed planowanym odjazdem autobusu z przystanku początkowego, celem zajęcia wykupionego miejsca. Po tym czasie miejsca w autobusie mogą zajmować osoby nieposiadające biletu zakupionego w przedsprzedaży, po uprzednim zakupie biletu u kierowcy.
- Bilety elektroniczne i bilety jednorazowe zakupione w przedsprzedaży uprawniają pasażera do skorzystania z usługi przewozu, gdy pasażer zgłosi się, przed godziną odjazdu autobusu, na początkowym przystanku danego kursu. W/w rodzaje biletów zakupione w przedsprzedaży również uprawniają pasażera do korzystania z przejazdu w sytuacji, gdy pasażer zgłasza się do odbycia przejazdu na przystanku pośrednim, jednak przewoźnik może odmówić przewozu ze względu na brak miejsc w autokarze.
- Bilet elektroniczny jest ważny jedynie, gdy pasażer posiada w trakcie przewozu:
a) wydruk z serwisu internetowego (na którym prowadzona jest przedsprzedaż biletów przewoźnika) potwierdzający zawarcie umowy przewozu,
b) dokument ze zdjęciem, stwierdzający tożsamość pasażera (np. dowód osobisty, prawo jazdy, legitymacja studencka/szkolna),
- Dane osobowe zapisane na w/w wydruku muszą być zgodne z danymi osobowymi zawartymi w dokumencie potwierdzającym tożsamość pasażera.
- Pasażer jest zobowiązany skontrolować poprawność danych podczas zakupu biletu.
- Pasażer jest zobowiązany zachować bilet w stanie umożliwiającym odczytanie go. Jeśli stan biletu nie pozwala na weryfikację jego treści, bilet traci ważność. Tym samym przewoźnik nie ma obowiązku wystawienia duplikatu biletu.
- Pasażer jest zobowiązany zachować bilet do kontroli w czasie przewozu.
- Rezygnacja z przewozu może mieć miejsce w dniu wyjazdu nie później niż 15 minut przed wskazaną w treści biletu godziną rozpoczęcia przewozu. Zwrotu biletu pasażer dokonuje w kasie biletowej. Pasażer otrzymuje od przewoźnika zwrot opłaty za bilet z zastrzeżeniem § 3 ust.9.
- Opłata za odstąpienie od umowy przewozu przy zwrocie biletu nie jest naliczana kiedy pasażer rezygnuje z przewozu z przyczyn leżących po stronie przewoźnika, tj. awarii autokaru, odwołania kursu, przedwczesnego odjazdu autobusu lub innych okoliczności uniemożliwiających przewoźnikowi wykonanie zobowiązań z tytułu umowy przewozu.
- Pasażer, który nabył bilet elektroniczny korzystając z serwisu internetowego na którym prowadzona jest sprzedaż biletów przewoźnika, ma prawo do zwrotu biletu nie później niż 15 minut przed rozpoczęciem przewozu. Zwrotu dokonuje się telefonicznie pod numerem: (+48) 18 353 79 18) lub drogą e-mailową: biuro@europol-polec.pl,z uwzględnieniem wyżej podanego terminu. W przypadku zgłoszenia drogą e-mailową, pasażer zobowiązany jest podać następujące dane: imię i nazwisko pasażera, datę i godzinę odjazdu autokaru oraz 6-cio literowy kod biletu. Zwrot za niewykorzystany bilet elektroniczny następuje na rachunek pasażera i jest pomniejszony o opłatę za odstąpienie od umowy przewozu w wysokości 10% wartości biletu, z zastrzeżeniem § 3 ust.9.
- Zwrot należności za bilet nie następuje:
a) w przypadku, gdy bilet jest zniszczony w stopniu nie umożliwiającym odczytanie jego treści,
b) w przypadku zwrócenia go później niż 15 min przed rozpoczęciem przewozu.
§ 4.POZOSTAŁE PRAWA I OBOWIĄZKI PASAŻERA
- Pasażer jest zobowiązany do:
a) przestrzegania przepisów porządkowych obowiązujących w transporcie oraz zaleceń obsługi autobusu,
b) posiadania i okazania na żądanie obsługi autobusu dokumentu uprawniającego do korzystania z ulgowego przejazdu, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
c) posiadania ważnego dokumentu ze zdjęciem, poświadczającego jego tożsamość w przypadku przejazdu pasażera realizowanego na podstawie biletu elektronicznego. Dane osobowe zawarte na bilecie muszą być zgodne z danymi osobowymi ujawnionymi w dokumencie potwierdzającym tożsamość,
d) korzystania z pasów bezpieczeństwa podczas podróży w przypadku, gdy autobus jest w nie wyposażony.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za osoby małoletnie podróżujące bez prawnego opiekuna.
- Wsiadanie i wysiadanie z autobusu jest dozwolone jedynie na przystankach oznaczonych w rozkładzie jazdy, a w sytuacjach wyjątkowych w miejscach wskazanych przez kierowcę.
- W autobusach przewoźnika obowiązuje całkowity zakaz palenia tytoniu, palenia e-papierosów i spożywania napojów alkoholowych.
- Pasażer nie jest uprawniony do korzystania z toalety w autobusie. Cena biletu nie zawiera kosztów obsługi w/w toalety.
- Przewoźnik zapewnia pasażerom odpowiednie warunki bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi.
- Przewoźnik dołoży wszelkich starań, aby przewieźć pasażera w odpowiednim czasie zgodnie z rozkładem jazdy.
- Toalety znajdujące się w autobusach przewoźnika są wyłączone z użytku na wszystkich liniach obsługiwanych przez przewoźnika.
§ 5. BAGAŻ
- Pasażer ma prawo do bezpłatnego przewozu bagażu podstawowego o łącznej wadze nie przekraczającej 30 kg oraz 1 sztuki bagażu podręcznego o wadze do 5 kg. Istnieje możliwość przewiezienia większego bagażu po wcześniejszym uzgodnieniu w biurze przewoźnika lub z kierowcą autobusu.
- Bagaż podręczny należy umieścić tak, aby nie zagrażał bezpieczeństwu innych pasażerów i nie utrudniał przejścia. Bagażu podręcznego nie można umieszczać na miejscach przeznaczonych do siedzenia.
- Przewoźnik dopuszcza możliwość przewożenia małych zwierząt, jednak ze względu na komfort i bezpieczeństwo innych pasażerów oraz dobro zwierząt, należy je przewozić w stosownym zabezpieczeniu, np. psy w kagańcach, koty w klatkach, etc.
- Przewóz dużych zwierząt musi być uzgodniony wcześniej z przewoźnikiem, w przeciwnym wypadku przewoźnik może odmówić przewozu.
- Luki bagażowe są otwierane i zamykane wyłącznie przez kierowcę autokaru.
- Bagaż dodatkowy wydawany będzie przez kierowcę autobusu wyłącznie na wyznaczonych przystankach.
- Pasażer ma obowiązek przewozić wartościowe przedmioty (np. elektronikę, biżuterię, pieniądze, złoto) w bagażu podręcznym.
- Przewoźnik nie ponosi odpowiedzialności za szkody w bagażu dodatkowym, jeżeli utrata, ubytek lub uszkodzenie bagażu powstały z przyczyn występujących po stronie pasażera, z właściwości bagażu albo wskutek siły wyższej.
- Pasażer ma prawo składać reklamacje dotyczące przewożonego bagażu dodatkowego, ale reklamacja musi mieć formę pisemną oraz musi zostać potwierdzona przez kierowcę autobusu.
- Przewoźnik ma prawo odmówić zabrania bagażu, jeżeli nie spełnia on wymogów określonych w niniejszym Regulaminie.
§ 6. KONTROLA PRZEWOZU
- Kontroli dokumentów przewozu dokonuje kierowca autokaru.
- Kontrola dokumentów przewozu może mieć miejsce:
a) przy wejściu pasażerów do autokaru,
b) w pojeździe,
c) przy wysiadaniu.
- Podczas kontroli pasażer ma obowiązek okazać dokumenty przewozu na wezwanie osoby kontrolującej.
- Jeśli osoba dokonująca kontroli stwierdzi, że pasażer nie posiada ważnego dokumentu przewozu, pasażer jest zobowiązany do opłacenia trzykrotnej należności za przewóz.
§ 7. REKLAMACJE I DUPLIKATY
- Wszelkie reklamacje wynikające z realizacji umowy przewozu należy kierować na adres przewoźnika.
- Reklamacje mogę być składane w okresie miesiąca od zaistnienia okoliczności będących przedmiotem reklamacji.
- Osobą uprawnioną do składania reklamacji jest pasażer lub jego prawny opiekun. Reklamacje złożone przez osoby trzecie nie będą rozpatrywane.
- Przy zgłoszeniu reklamacji należy opisać zaistniałe okoliczności, zastrzeżenia, doznane szkody oraz określić sposób rekompensaty.
- Do reklamacji należy dołączyć bilet lub jego kserokopię, a w przypadku reklamacji dotyczącej bagażu - pisemne potwierdzenie jego uszkodzenia lub utraty.
- Przewoźnik rozpatruje reklamacje w terminie jednego miesiąca od dnia jej doręczenia na adres przewoźnika.
§ 8. POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Przewoźnik zastrzega sobie możliwość zmiany warunków przewozu określonych w niniejszym Regulaminie.
- Dokonane zmiany Regulaminu nie mają zastosowania do umów przewozu, zawartych przed dniem wejścia w życie w/w zmian.
- Trans-Usługi Połeć Spółka Jawna przetwarza dane osobowe pasażerów zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn. Dz.U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z późn. zm.), w celu realizacji internetowej sprzedaży biletów elektronicznych oraz wykonywania umowy przewozu.
- W zakresie nieuregulowanym w niniejszym Regulaminie zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 15 listopada 1984r. Prawo przewozowe (tekst jednolity Dz.U. z 2012r. poz. 1173 z późn. zm.) oraz przepisy Kodeksu Cywilnego.
- Postanowienia niniejszego Regulaminu wchodzą w życie z dniem 01 lipca 2014r. po podaniu ich do publicznej wiadomości.